به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی 

فن خنک کننده گیربکس

یکی از مشکلات اصلی گیربکس صنعتی، افزایش دما است. بالا رفتن دما آسیب‌های جبران ناپذیری در پی دارد که در این مواقع، روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی کمک می‌کند از بروز آسیب‌های زیاد جلوگیری شود. گیربکس‌ها در انواع مختلف طراحی می‌شوند که هر کدام در صنایع خاص کاربرد دارند. عوامل زیادی بر افزایش دمای آن موثر است که اگر به خوبی کنترل نشود احتمال آسیب دیدگی دستگاه افزایش می‌یابد. گیربکس یکی از ابزارهای مهم صنعتی است که برای انتقال و افزایش قدرت استفاده می‌شود. این ابزار قدرت را از الکتروموتور دریافت و آن به مصرف کننده منتقل می‌کند.

روش های خنک کردن گیربکس صنعتی

دلایل افزایش دمای گیربکس صنعتی

گیربکس اروپایی و چینی و یا هر مدل دیگری با تغییرات دمایی روبرو است و اگر دمای آن بیش از حد افزایش یابد، موجب آسیب‌های زیادی می‌شود. عوامل مختلفی روی تعیین دمای این ابزار صنعتی موثر است که رایج‌ترین آن‌ها فشار وارد شده، رطوبت نسبی، دمای هوای محیط و میزان درگیری است. همچنین ویسکوزیته روغن از دیگر عوامل تعیین کننده دمای گیربکس است. با بررسی هر کدام از این عوامل و ایجاد شرایط استاندارد می‌توان دلیل اصلی افزایش دمای گیربکس را مشخص کرد.

روش‌های کاهش دمای گیربکس صنعتی

یکی از بهترین روش‌های کاهش دمای گیربکس صنعتی، استفاده از خنک کننده‌ها است. گیربکس حین اجرا، خود به خود گرما تولید می‌کند و اگر از خنک کننده مناسب استفاده نشود، این گرما مشکلات متعددی در پی خواهد داشت.

اصلی‌ترین دلیل گرمای بیش از حد گیربکس sew، عدم روغن کاری مناسب است. اگر روغن خوب برای دستگاه استفاده نشود، گرمای زیادی ایجاد خواهد شد. همچنین حین روغن کاری باید تمام قطعات گیربکس به خوبی آغشته شود. در غیر این صورت احتمال تحت فشار قرار گرفتن بخش‌های مختلف گیربکس وجود دارد و گرمای زیادی تولید می‌شود. در ادامه با روش‌های مناسب برای خنک سازی گیربکس بیشتر آشنا می‌شوید:

استفاده از فن در گیربکس صنعتی

فن‌ها یکی از راهکارهای رایج برای کاهش دما هستند و با هوای تولید شده موجب کاهش گرما می‌شوند. استفاده از این راهکار حدود 20 الی 30 درصد بر خنک کردن گیربکس تاثیرگذار است. با قرار دادن فن خنک کننده در نزدیکی گیربکس، هوا جریان پیدا می‌کند و بدین شکل، هوای گرم از دستگاه خارج می‌شود. در نحوه اجرای فن باید دقت داشته باشید، هوا طوری تنظیم شود که به سمت خارج دستگاه راه یابد.

خنک کننده گیربکس صنعتی

مزایا و معایب استفاده از سیستم خنک کننده (فن)

سیستم‌های خنک کننده توانایی ایجاد جریان هوایی بالایی را دارند و موجب افزایش قدرت باد می‌شود. درصد خنک سازی 20 الی 30 آن بسیار مناسب و چشمگیر است. اما برای نصب فن باید نکات کلیدی رعایت شود و در صورت عدم توجه به استانداردهای لازم، ممکن است نتیجه دلخواه بدست نیاید. برای مثال، استفاده از یک فن برای موتور و گیربکس توصیه نمی‌شود و روند خنک سازی هر کدام باید جداگانه باشد. همچنین فن موتور باید در محلی قرار گیرد که موجب انتقال گرما از موتور به گیربکس نشود.

خنک کردن گیربکس صنعتی با استفاده از مایعات خنک کننده

یکی دیگر از روش‌های مفید برای خنک سازی گیربکس، مایعات خنک کننده است. مایعاتی مانند روغن و آب به کاهش سایش بین قطعات کمک می‌کند و لایه ای روی قطعات متحرک را می‌پوشاند. با ایجاد جریان روغن درون گیربکس، حرارت از سیستم خارج می‌شود. به همین خاطر، با تعویض روغن گیربکس، کاهش درما رخ می‌دهد. آب نیز با ضریب هدایت حرارتی بالا و ظرفیت حرارتی عالی، مناسب خنک سازی قطعات صنعتی است و به خوبی می‌تواند دمای گیربکس را تا حدود 35 الی 45 درجه کاهش دهد. حضور آب باعث جذب حرارت می‌شود و با ایجاد تبادل حرارت، فرآیند کاهش دما اتفاق می‌افتد. برای استفاده از آب به عنوان عامل خنک کننده از یک پمپ کمک گرفته می‌شود. پمپ با پمپاژ کردن آب در مسیر، انتقال حرارت به آب را ممکن می‌سازد.

خنک کردن گیربکس صنعتی

استفاده از سیستم‌های خنک کننده مکانیکی و تبادل حرارت

سیستم‌های خنک کننده مکانیکی عملکرد مشابهی با سینک‌های حرارتی آلومینیومی و خنک کننده‌های اتوماتیک دارد. اجرای سینک‌های حرارتی آلومینیومی بدین شکل است که هم اندازه گیربکس برش می‌خورد و به کمک پیچ و مهره وصل می‌شود. با ایجاد فضای مناسبی بین سینک و محیط اطراف، هوا به خوبی جریان می‌یابد. سینک‌ها با ضریب حرارتی بالا و داشتن سطح تماس زیاد با گیربکس، موجب خنک سازی قطعه می‌شوند.

خنک کننده‌های اتوماتیک با عملکرد حرفه ای تر با نام‌های دیگر رادیاتور گیربکس، خنک کن گیربکس و ماژول خنک کننده شناخته می‌شوند. این سیستم‌ها خنک سازی روغن را به خوبی اجام می‌دهد و با داشتن دو لوله ورودی و خروجی، موجب به گردش درآوردن آب می‌شود. این ابزار با داشتن چند پره مسی، هنگام بالا رفتن دمای روغن با ارسال پیام به ECU عملیات خنک سازی را شروع می‌کند.

بهترین روش خنک کردن گیربکس صنعتی چیست؟

روش‌های خنک سازی گیربکس صنعتی در دو سته آب خنک و هوا خنک قرار دارند. هر کدام بر پایه جریان آب یا گرش هوا شروع به کار می‌کنند که برای انتخاب گزینه مناسب، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

آلودگی محیط: بهتر است برای محیط‌های تمیز و خاص از سیستم‌های خنک کننده و گردش هوا استفاده کنید. برای محیط‌هایی همچون معادن و کارخانجات که دچار آلودگی بسیار بالا هستند، استفاده از این سیستم‌ها مناسب نیست.

دمای محیط: محیط‌های گرمسیر و دارای دمای زیاد، سیستم‌های خنک کننده بر پایه گردش هوا مناسب نیست و چندان تاثیر بر کاهش دما نمی‌گذارد.

راندمان مورد نظر: در شرایطی که نیاز به سیستم‌های خنک کننده قوی است، مدل‌های بر پایه آب با سرعت بیشتری به کاهش دما کمک می‌کنند.

استاندارد کارخانه: هر سیستم صنعتی دارای استانداردهای لازم است و اجازه استفاده از برخی دستگاه را صادر نمی‌کند، از این رو، توجه به استانداردها هنگام انتخاب دستگاه ضروری است.

نتیجه گیری

روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی بسیار گسترده است و مناسب‌ترین روش براساس استانداردها، شرایط محیطی و راندمان مورد نیاز انتخاب می‌شود. توجه به این موضوع به عملکرد بهتر گیربکس صنعتی بسیار کمک می‌کند و از بروز خطرات و آسیب دیدگی ها جلوگیری می‌شود.