به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

پلاک خوانی گیربکس صنعتی

نحوه پلاک خوانی

گیربکس‌های صنعتی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در صنایع مختلف هستند که کاربرد فراوانی دارند. این گیربکس‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند و برای استفاده صحیح و بهینه از آن‌ها باید اطلاعات کافی از ساختار و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد گیربکس‌های صنعتی وجود دارد، پلاک خوانی گیربکس صنعتی است که اطلاعات مفیدی در مورد گیربکس به ما می‌دهد. بنابراین تمامی افرادی که به نحوی با این گیربکس‌های صنعتی در ارتباط هستند باید روش اصولی پلاک خوانی گیربکس صنعتی را یاد بگیرند.

نحوه پلاک خوانی گیربکس های صنعتی

اهمیت پلاک خوانی گیربکس صنعتی

پلاک خوانی گیربکس صنعتی اهمیت زیادی دارد چراکه اطلاعات زیادی در مورد دستگاه، قدرت گیربکس و نحوه نگهداری از آن در اختیار ما قرار می‌دهد. اطلاع از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گیربکس صنعتی با استفاده از مواردی همچون سرعت ورودی، نسبت دنده، خروجی و توان گیربکس به دست می‌آید. کلیه این اطلاعات در گرو پلاک خوانی گیربکس صنعتی به روش صحیح است. اطلاع از ویژگی‌های فنی و عملکردی گیربکس صنعتی که فاقد پلاک باشد بسیار دشوار است و احتمال خطای محاسباتی را بالا می‌برد. این مورد خصوصا هنگامی که قصد خرید گیربکس صنعتی را داشته باشید، اهمیت دارد. به علاوه، چنانچه نیازمند تعویض قطعات مختلف گیربکس باشید، بدون داشتن پلاک آن نمی‌توانید تشخیص دهید که باید به عنوان اولین اقدام چه کاری انجام دهید. دقت کنید که بخش مربوط به پلاک گیربکس باید همیشه تمیز و سالم نگه داشته شود تا اطلاعات مورد نیاز همواره قابل خواندن باشند.

👈🏻 دریافت کاتالوگ و مشاهده مدل های گیربکس SEW 

اطلاعات پلاک گیربکس صنعتی

بر روی پلاک گیربکس صنعتی اطلاعات مهمی درج می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارند. این پلاک‌ها معمولا فلزی بوده و در بعضی موارد پلاستیکی هستند و به بدنه گیربکس متصل می‌می‌شوند. مهم‌ترین اطلاعات درج شده بر روی پلاک گیربکس‌های صنعتی شامل:
◀ شرکت سازنده
◀ شماره سریال گیربکس
◀ تاریخ ساخت
◀ توان گیربکس
◀ نسبت تبدیل گیربکس
◀ سرعت ورودی و خروجی گیربکس
◀ نوع روانکاری
◀ حجم روغن
◀ وزن

اطلاعات پلاک گیربکس

لوگو یا نام برند

یکی از اولین مواردی که با پلاک خوانی گیربکس صنعتی به آن پی خواهید برد، لوگوی برند سازنده محصول می‌باشد.

مدل و شماره سریال گیربکس

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پلاک خوانی گیربکس صنعتی باید به آن دقت کنید، مدل و شماره سریال گیربکس است که به صورت دنباله‌ای از اعداد و حروف نمایش داده می‌شود. مدل و شماره سریال گیربکس حاوی اطلاعات مهمی در مورد دستگاه است و تنها با داشتن مدل و شماره سریال، می‌توانید مشخصات آن را از وبسایت سازنده مشاهده کرده و یا کاتالوگ و دیتاشیت‌های مربوط به آن را پیدا کنید. حروف به کار رفته در مدل گیربکس نشان دهنده اطلاعاتی درباره نوع شافت، فلنج، نحوه نصب، ترمز، زاویه شافت‌ها نسبت به یکدیگر و غیره می‌باشد.

نسبت تبدیل یا Ratio

از دیگر اطلاعات مهم در پلاک خوانی گیربکس صنعتی، نسبت تبدیل است. نسبت تبدیل به معنای نسبت سرعت ورودی به سرعت خروجی در گیربکس است. این نسبت در بعضی از پلاک‌ها با حرف i در بعضی دیگر با Ratio نمایش داده می‌شود. همانطور که می‌دانید دو دسته گیربکس صنعتی وجود دارد: گیربکس صنعتی کاهنده و گیربکس صنعتی افزاینده. اگر نسب گیربکس به صورت یک به یک باشد، به معنای برابر بودن سرعت ورودی و خروجی در گیربکس می‌باشد. همچنین ممکن است که در برخی از پلاک‌های گیربکس‌ها دو نمونه نسبت تبدیل با عنوان‌های نسبت اسمی و نسبت حقیقی تعریف شود.

تولیدکنندگان گیربکس‌ها، باتوجه به نیاز مصرف‌کنندگان، گیربکس‌هایی با نسبت تبدیل نامی یکسانی طراحی می‌کنند. اما نسبت تبدیل حقیقی گیربکس‌ها باتوجه به نوع طراحی دنده‌ها امکان تغییر دارد. این دسته تغییرات اغلب تا ۳٪ نسبت نامی بوده و در اغلب موارد مشکلی برای تجهیزات ایجاد نمی‌کنند. البته اگر موتور یا هر تجهیز دوار دیگری همزمان با دو یا بیشتر از دو گیربکس در حالت دوران قرار گیرد، در چنین حالتی لازم است تا نسبت تبدیل حقیقی تمامی گیربکس‌ها با یکدیگر هم اندازه باشد.

مشخصات روغن

مشخصات روغن و روش صحیح روانکاری گیربکس‌ها روی پلاک آنان مشخص شده است. توجه کنید که صرفا از نوع و درجه روغن نوشته شده بر روی پلاک گیربکس، جهت روانکاری استفاده کنید. همچنین میزان روغن‌کاری که بر روی پلاک گیربکس مشخص شده است، بر حسب لیتر بیان می‌شود و باتوجه به نوع روانکاری، میزان آن متغیر خواهد بود.

تیپ یا سایز

تیپ گیربکس صنعتی نشان دهنده ابعاد و سایز گیربکس می‌باشد که هرچه این عدد کوچکتر باشد، سایز گیربکس کوچکتر است.

سریال نامبر

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در پلاک خوانی گیربکس صنعتی باید به آن دقت شود، همین سریال نامبر است. شماره سریال در مواقعی که گیربکس به تعمیر نیاز داشته باشد و یا قطعه‌ای از گیربکس دچار مشکل شده و نیاز به تعویض داشته باشد، لازم است قطعه متناسب با شماره سریال گیربکس را استفاده نمایید.

توان گیربکس

یکی دیگر از مواردی که حین پلاک خوانی گیربکس صنعتی باید به آن دقت شود، توان گیربکس است. محدوده توان قابل انتقال توسط گیربکس بر حسب کیلووات یا اسب بخار نمایش داده می‌شود. هرچه عدد نمایش داده شده بزرگتر باشد، یعنی گیربکس دارای توان بیشتری بوده و در مصارف سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرعت ورودی و خروجی

سرعت ورودی و خروجی یا دور ورودی و خروجی از دیگر مواردی است که در پلاک خوانی گیربکس صنعتی باید به آن توجه کنید. دور ورودی و خروجی که به اختصار با RPM نیز نشان داده می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید بین گیربکس و الکتروموتور بررسی شود. دور ورودی گیربکس باید با دور خروجی الکتروموتور مطابقت داشته باشد. عدم تطابق دور موتور با گیربکس منجر به خرابی زودرس گیربکس خواهد شد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، حداقل و حداکثر دمای محیط، تعداد Start و Stop در ساعت، جریان روغن بر حسب لیتر بر دقیقه، وزن گیربکس با روغن و بدون روغن، سرویس فاکتور، لوگو و اطلاعات تماس شرکت سازنده نیز در پلاک گیربکس ثبت می‌شود.

پلاک خوانی گیربکس

شمارهنشانهاطلاعات
2.Serial N شماره سریال گیربکس
3Power توان موتور گیربکس
4Speed سرعت خروجی گیربکس (بر حسب دور در دقیقه)
5Oilنوع روغن مناسب گیربکس
6Ratio نسبت تبدیل گیربکس
7 .M. Pos موقعیت یا نحوه نصب گیربکس
8Oil Qty میزان روغن (بر حسب لیتر)
1Typeتیپ و نوع گیربکس

نکاتی مهم در انتخاب گیربکس صنعتی

برای انتخاب بهترین نوع گیربکس صنعتی باید به نکاتی توجه کنید:
✔ متناسب با نیاز و کاربردی که در نظر دارید، باید گیربکس صنعتی با توان مناسب انتخاب کنید.
✔ باید توانایی انتقال سرعت و گشتاور در مقادیر مورد نیاز را در نظر بگیرید.
✔ انتخاب نسبت تراکم صحیح که تأثیر مستقیمی بر عملکرد تجهیزات دارد، باید مد نظر قرار گیرد. نسبت تراکم گیربکس به تعداد دورهای خروجی به تعداد دورهای ورودی گفته می‌شود.
✔ شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، آلودگی و غیره باید در انتخاب گیربکس در نظر گرفته شوند. گیربکس باید توانایی کار در شرایط محیطی مورد نظر را داشته باشد.
✔ استفاده از گیربکس‌هایی با سیستم تعمیر و نگهداری آسان، می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
✔ انتخاب گیربکس با عمر مفید طولانی می‌تواند هزینه‌های تعویض و تعمیر آن را کاهش دهد.
✔ باید اطمینان حاصل کنید که گیربکس مطابق با استانداردها و مقررات تولید شده است.
✔ متناسب با محل نصب، باید گیربکس صنعتی با اندازه مناسب انتخاب شود.