به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

نحوه نگهداری پمپ آب خانگی

نگهداری پمپ آب خانگی

پمپ آب وسیله‌ای کاربردی برای افزایش قدرت و فشار آب از انشعاب‌های مختلف می‌شود و تا زمانی که مشکلی در ساختار آن به وجود نیامده باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ اما به دلیل استفاده زیاد ممکن است دچار فرسودگی شود که سبب بروز مشکلاتی در عملکرد این دستگاه می‌شود. افراد بسیاری پس از تهیه و خرید پمپ آب به فکر نحوه نگهداری هرچه بهتر پمپ آب خانگی افتاده و می‌خواهند که روش‌های مراقبت از آن را نیز بدانند، چرا که اگر در نگهداری آن دقت نشود باعث افزایش هزینه‌ها و تعمیر آن می‌شود و حتی ممکن است نیاز به خرید پمپ آب جدید داشته باشند، بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با روش‌های مفید و کاربردی نگهداری از پمپ آب نیز آشنا کنیم؛

نحوه نگهداری پمپ آب خانگی

نصب صحیح پمپ آب

از موارد مهمی که بر عملکرد و عمر پمپ آب شما تاثیر می‌گذارد نصب صحیح پمپ است که باید به نکاتی توجه داشته باشید. در این بخش مهم‌ترین موارد برای نصب و قرارگیری پمپ آب را ذکر کرده‌ایم.

🔷 مهم‌ترین مورد در نحوه نگهداری از پمپ خانگی‌عدم وجود هیچ گونه شیری بین پمپ و منبع آب می‌باشد تا باعث فشار بیشتر شود.
🔷 نکته دیگر این است که، پمپ باید در سطحی صاف و به دور از شیب نصب شود. همچنین اگر در سقف نصب می‌شود باید سر پمپ به صورت برعکس قرارداده شود تا ۱۵ الی ۲۰ ٪ باعث کاهش کارکرد در پمپ شود.
🔷 در هنگام نصب بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در فصل زمستان امکان یخ زدگی پمپ آب وجود دارد، یخ زدگی یکی از دلایل مهمی است که جدا از برند و نوع پمپ شما باعث کاهش طول عمر و کارکرد آن می‌شود. پس مناسب‌ترین روش عایق کردن پمپ و اجزای آن و یا ساخت محفظه‌ای برای جلوگیری از یخ زدگی می‌باشد.
🔷 پمپ باید در مکانی نصب شود که در معرض باران قرار نداشته باشد.

عدم استفاده از پمپ بدون آب

از موارد مهم دیگر نحوه نگهداری از پمپ آب خانگی که باید بسیار به آن توجه داشت، روشن نکردن پمپ آب بدون آب می‌باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد قطعه‌ای به نام مکانیکال در پمپ شما دچار نقص می‌شود که تعمیر آن ممکن است برای شما هزینه بالایی داشته باشد. برای حل این مشکل بهتر است از یک منبع ذخیره متناسب با تعداد واحدها استفاده شود؛ به عنوان مثال برای یک خانه وجود یک منبع ۲۰۰-۳۰۰ لیتری کفایت می‌کند؛ اما برای ساختمان‌های با ۶-۷ واحد و بیشتر، به منابع ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیتری نیاز است. ضمن اینکه نصب پمپ به طور مستقیم بر روی شبکه لوله‌های آب شهری غیرقانونی است؛ چراکه موجب کاهش فشار آب همسایه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است، منبعی متناسب با قوانین شرکت آب و فاضلاب و نوع پمپ خود داشته باشید تا خطری شما و پمپ شما را تهدید نکند. روش دیگر این است که بعضی افراد از کلید اتوماتیک آب خانگی هم استفاده می‌کنند که این روش به پمپ دستور قطعی و وصل شدن آب را می‌دهد.

نصب صحیح پمپ آب

روغن کاری پمپ آب

روغن کاری قطعات انواع پمپ از دیگر موارد افزایش طول عمر نیزمی باشد. پمپ آب هم مانند سایر دستگاه‌های برقی دیگر نیاز به روغن کاری دارد که این کار باعث می‌شود تا قطعات راحت‌تر بچرخند و عملکرد پمپ را بهبود ببخشند. باید به این نکته توجه کنید، که نباید بیش از انداره در روغن کاری زیاده روی کنید.
در روغن کاری می‌توانید از گریس و یا روغن استفاده کنید. در مواردی که سیستم، آب‌بندی شده است و دمای پمپ شما بالا می‌باشد پیشنهاد استفاده ار روغن است و برای دماهای پایین‌تر و موتورهای با دور کمتر، گریس مناسب‌تر است. بهتر است از کارشناس این امور کمک بگیرید یا اینکه دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه فرمایید. روغن کاری باید به صورت زمان‌بندی انجام شود، تا نتیجه بهتر را داشته باشید. سعی کنید که پمپ مورد نظر شما تا حد ممکن به میزان مورد نیاز روغن داشته باشد تا دچار نقص و مشکل نشود.

مشکل داغ کردن پمپ

گرچه گردش آب موجب می‌شود تا دمای پمپ آب خیلی بالا نرود، اما با استفاده زیاد و کارکرد دائم، پمپ ممکن است دچار افزایش دما شود و زیاد شدن دمای سیستم باعث آسیب به قطعات می‌شود که این یک مشکل بزرگ است. همان طور که در قسمت بالا گفته شد، استفاده از کلید اوتوماتیک و همچنین دستگاه ست کنترل راهکاری مناسب برای کاهش دمای موتور می‌باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

تمیز بودن اطراف موتور

برخلاف باور برخی افراد، تمیز بودن اطراف موتور یکی از دلایل کارکرد بهتر موتور می‌باشد. در صورت وجود گرد و خاک و وجود برخی از حشرات موذی باعث می‌شود تا به تدریج وارد پمپ شوند و در طولانی مدت باعث آسیب و اختلال در کارکرد پمپ شود. بنابرای بهتر است هر چند وقت یکبار اطراف موتور خود را از گردوغبار و سنگ و شن و ماسه و حشرات به دور کنید تا این اتفاق پیش نیاید.

عدم استفاده از پمپ بدون آب

کاهش صدای پمپ آب

همانطور که در بالا گفته شد، بهتر است برای دستگاه خود مخزنی تهیه کنید تا هم در زمستان از یخ زدگی و هم در تابستان از داغ شدن دستگاه و همچنین ازصدای بلند پمپ جلوگیری شود زیرا که اگر پمپ در جای سرپوشیده و دور از ارتباط مستقیم با هوا قرار داشته باشد، کمتر دچار مشکل می‌شود. در بالا نکاتی در مورد نحوه نگهداری از پمپ خانگی برای شما گفته شد تا پس از تهیه پمپ از آن‌ها استفاده کنید. اما این نکته را فراموش نکنید که بررسی برخی مشکلات نیازمند کمک گرفتن از متخصصین امور در این زمینه می‌باشد. بهتر از متخصصین در خصوص برخی مشکلات از قبیل؛ آب دادن موتور وتنظیم کردن فشار پمپ و کم و زیاد شدن باد داخل منبع تحت فشار و… نیز استفاده شود.