به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

محاسبه گشتاور و نسبت تبدیل در گیربکس صنعتی

فرمول محاسبه نسبت تبدیل گیربکس

نحوه محاسبه گشتاور و نسبت تبدیل در گیربکس صنعتی دو ویژگی بسیار مهم این ابزار صنعتی است. امروزه استفاده از گیربکس‌های صنعتی بسیار به چشم می‌خورد و نقش کلیدی را ایفا می‌کند. برای انتخاب درست این ابزار باید با مفاهیم و ویژگی‌های آن به طور کامل آشنا شوید. گشتاور به نیروی چرخشی که از سوی بار در فاصله‌ای دور از مرکز چرخش ایجاد می‌شود، اشاره دارد. نسبت تبدیل نیز میزان تغییرات سرعت ورودی و خروجی گیربکس را مشخص می‌کند. این دو عامل روی پلاک گیربکس‌های صنعتی حک می‌شود یا با خواندن کاتالوگ می‌توان مقدار آن را بدست آورد. اما در مواقعی که امکان دسترسی به پلاک و کاتالوگ وجود ندارد، به کمک فرمول‌ها می‌توان مقدار گشتاور و نسبت تبدیل گیربکس را محاسبه کرد. فروشگاه فرازین صنعت یکی از مجموعه‌های معتبر در زمینه تجهیزات صنعتی است. این برند خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد و کیفیت محصولات خود از جمله گیربکس را کاملا تضمین می‌کند.

محاسبه گشتاور و نسبت تندیل گیربکس

گشتاور گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس اروپایی و چینی از جمله تجهیزات صنعتی است که کارخانه‌های بسیاری حضور پررنگ دارد. وظیفه این ابزار انتقال قدرت است. قدرتی که قرار است از ماشین به ماشین دیگر انتقال یابد بسیار اهمیت دارد و باید بدانید گشتاور لازم برای هر دستگاهی چقدر است. در واقع گیربکس‌ها نیرو مکانیکی ایجاد شده را از موتور دریافت و به دستگاه مورد نظر انتقال می‌دهد. گشتاور گیربکس همان میان چرخشی است که ایجاد می‌شود و به جسم انتقال می‌یابد. نیرو موتور از راه شفت ورودی به چرخ دنده‌ها اعمال می‌شود. با درگیر شدن دندانه‌های چرخ دنده و دنده بعدی، نقطه اعمال نیرو دندانه‌ها است. اما مرکز چرخش، مرکز چرخ دنده به حساب می‌آید.

نسبت تبدیل گیربکس چیست؟

تبدیل گیربکس به تقسیم تعداد دندانه‌های خروجی گیربکس بر تعداد دندانه‌های ورودی گیربکس اشاره دارد. همچنین از تقسیم قطر دنده خروجی بر قطر دنده ورودی این نسبت بدست می‌آید. معمولا در کاتالوگ گیربکس صنعتی این مقدار مشخص شده است.

محاسبه نسبت تبدیل انواع گیربکس

اگر بنا بر هر دلایلی نسبت تبدیل گیربکس صنعتی واضح نباشد، از روش‌های زیر می‌توان برای محاسبه استفاده کرد:

شمارش تعداد دندانه‌های چرخ دنده

تعداد دندانه‌های چرخ دنده ورودی و خروجی را حساب کنید با تقسیم تعداد دندانه‌های ورودی بر تعداد دندانه‌های خروجی، نسبت تبدیل بدست می‌آید.

محاسبه قطر چرخ دنده

در صورت‌عدم توانایی شمارش دندانه‌های گیربکس، با اندازه گیری قطر چرخ دنده‌های ورودی و خروجی، نسبت تبدیل قابل محاسبه است. طی این روش، قطر چرخ دنده خروجی بر قطر چرخ دنده ورودی تقسیم می‌شود و نسبت تبدیل بدست می‌آید.

فرمول محاسبه گشتاور گیربکس

گشتاور نیروی چرخشی به شفت یا چرخ دنده را نشان می‌دهد و براساس نیوتن متر مشخص می‌شود. برای محاسبه گشتاور در گیربکس صنعتی از فرمول زیر استفاده خواهد شد:
گشتاور خروجی = گشتاور ورودی * نسبت تبدیل * راندمان گیربکس

محاسبه گشتاور گیربکس صنعتی

برای بدست آوردن راندمان گیربکس sew باید نسبت نیروهای ورودی به خروجی چرخ دنده‌ها محاسبه شود. براساس نوع دنده مقدار تقریبی راندمان در جدول زیر آمده است:

 

نوع دنده راندمان تقریبی ماشین
دنده ساده (در گیربکس های خورشیدی) 98 الی 99.5 درصد
دنده هلیکال 98 الی 99.5 درصد
دنده داخلی (بیشتر در گیربکس های خورشیدی) 98 الی 99.5 درصد
دنده مخروطی ساده 98 الی 99 درصد
دنده مخروطی مارپیچ یا هلیکال 98 الی 99 درصد
دنده حلزونی 30 الی 90 درصد
چرخ دنده پیچ (گیربکس جک اسکرو) 70 الی 95 درصد

 

برای محاسبه گشتاور در گیربکس صنعتی به مولفه‌های زیر نیاز دارید:
توان ورودی (گشتاور ورودی)
توان خروجی (گشتاور خروجی)
(rpm) دور ورودی: n۱
(rpm) دور خروجی: n۲
راندمان: η
T۲ = P۱*۹۵۵۰/n۲* η

محاسبه گشتاور گیربکس

محاسبه دور خروجی گیربکس

برای محاسبه دور خروجی n۱ بر نسبت تبدیل گیربکس تقسیم می‌شود:
N۲ = n۱/i

اهمیت محاسبه گشتاور در طراحی و عملکرد گیربکس

از آنجا که مشخصات فنی هر ابزاری راندمان و عملکرد آن را مشخص می‌کند. پس برای راه اندازی آن نیاز است نسبت به این ارقام و مشخصات توجه ویژه داشته باشید. محاسبه گشتاور در طراحی و عملکرد گیربکس بسیار تاثیرگذار است که اگر به درستی بدست آید، نتیجه دلخواه ارائه می‌شود.
دقت داشته باشید هنگام خرید اطلاعات کامل گیربکس صنعتی در اختیار شما قرار گیرد و اگر هر کدام از اطلاعات نامشخص است، از کارشناسان برای محاسبه آن کمک بگیرید.

رابطه گشتاور و سرعت

گشتاور و سرعت رابطه‌ای معکوس دارد. با ارتقا سرعت، گشتاور کاهش می‌یابد و بالعکس. به کمک فرمول زیر، توان دستگاه قابل محاسبه است:
P=T*W
P: توان
T: گشتاور
W: سرعت زاویه‌ای

سخن پایانی

نحوه محاسبه نسبت گشتاور گیربکس کمک می‌کند مشخصات مورد نظر خود را تعیین و با بررسی مشخصات فنی این ابزار، بهترین انتخاب را تجربه کنید. در واقع داشتن اطلاعات فنی کامل گیربکس صنعتی بسیار اهمیت دارد و بهتر است به همراه کالا در اختیار خریداران قرار گیرد. بدین شکل خریدار با خیال راحت گیربکس دارای عملکرد متناسب با شرایط محیط را انتخاب می‌کند.