به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

روغنکاری گیربکس صنعتی

روغن کاری گیربکس صنعتی

روغنکاری گیربکس صنعتی یکی از اقدامات مهم برای افزایش طول عمر دستگاه است. این سیستم در صنایع مختلف استفاده می‌شود و عملکرد کاهنده یا افزایش آنها تأثیر زیادی روی کل سیستم دارد. حال برای اینکه بخش‌های مختلف آن مانند چرخ دنده و بلبرینگ به ‌خوبی کار کند، روغن‌کاری آنها ضروری است. انجام این کار از بروز آسیب‌های جدی و پر هزینه دستگاه جلوگیری می‌کند و مانع خوردگی قطعات مختلف می‌شود. مجموعه فرازین صنعت یکی از محبوب‌ترین شرکت‌ها در زمینه فروش انواع گیربکس صنعتی است که سابقه درخشانی دارد. همچنین کیفیت و قیمت مناسب را تضمین می‌کند. این مجموعه با بیش از 10 سال تجربه مؤثر خدمات مفیدی ارائه می‌دهد و توانسته رضایت مخاطبین را کسب کند.

روغنکاری گیربکس صنعتی

روانکاری یا روغنکاری گیربکس صنعتی

گیربکس‌های صنعتی با گذشت زمان نیاز به روغن‌کاری یا روانکاری پیدا می‌کند، زیرا این کار موجب افزایش طول عمر و بهبود راندمان کاری می‌شود. این ابزار در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد و نگهداری و مراقبت از آن نیازمند توجه بالایی است. از دیگر دلایلی که این دستگاه به روانکاری نیاز دارد، می‌توان به کاهش ورود عناصر مضر اشاره کرد. همچنین انجام این کار موجب کاهش اصطکاک بین دنده گیربکس و سکته دنده می‌شود. با استفاده از روغن باکیفیت، دما و حرارت ناشی از اجزای مختلف گیربکس کاهش می‌یابد. در آخر، لرزش گیربکس کم می‌شود. اما در صورت عدم توجه به روغن‌کاری، طول عمر دستگاه کاهش می‌یابد و راندمان کاری آن کم می‌شود.

روشهای روغنکاری گیربکس صنعتی

روغن‌کاری گیربکس صنعتی به‌روش‌های مختلف انجام‌می‌شود. رایج‌ترین روش‌ها به شرح زیر است:

حمام روغن

این روش روانکاری گیربکس صنعتی مخصوص گیربکس‌هایی دارای سرعت خطی کمتر از 15 متر بر ثانیه است. برای انجام این روش باید به روغن‌کاری بیرینگ یا بلبرینگ توجه داشته‌باشید. اما از آنجا که پوسته این بخش روغن‌کاری نمی‌شود، از راه سوراخ‌ها روغن به درون پوسته راه می‌یابد. بخش اضافی روغن نیز از سوراخ‌ها تخلیه می‌شود و بدین شکل، روغن به گردش در می‌آید.

گردش روغن اجباری

برای گیربکس‌های دارای سرعت خطی بیش از 15 متر بر ثانیه یا سرعت خطی بسیار کم از روانکاری گردش روغن اجباری استفاده می‌شود. اجرای این روش بدین گونه است که یک یا چند پمپ و لوله‌های رابط به بخش‌های مختلف سیستم راه می‌یابد. گردش روغن اجباری موجب مصرف کمتر روغن و دسترسی به روغن تازه می‌شود. با استفاده از این روش، تمام بلبرینگ‌های بالا دست گیربکس‌های عمودی نیز قابل روغن‌کاری است و طول عمر بی رینگ‌ها افزایش می‌یابد.

جت روغن

این روش یا Oil Jet Lubrication مناسب گیربکس‌های دارای سرعت بسیار بالا است. طی این روش، روغن با سرعت بسیار بالا بین رینگ داخلی و قفسه تزریق می‌شود و حین استخراج روغن، گرمای ایجاد شده نیز از بین می‌رود.

انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی

روان کاری گیربکس صنعتی کمک می‌کند دستگاه در شرایط سخت به‌خوبی کار کند. همچنین احتمال خرابی و سایش دستگاه به حداقل می‌رسد و صدا کمتری تولید می‌شود. روغن انتخابی باید در شرایط مختلف و تغییرات دمایی قابلیت‌ها و ویژگی‌های خود را از دست ندهد و در مواقع اکسیداسیون، حلال‌ها، خوردگی و آب به‌خوبی مقاوم باشد. برای مثال، گیربکس‌های دارای سرعت بالا به روغن‌های خاص و مقاوم در برابر شرایط سخت نیاز دارند. اگر روغن ویژگی‌هایی همچون پایداری حرارتی، مقاوم در برابر اکسیداسیون، بهره مندی از ویسکوزیته ایده آل و پایداری در برابر امواج شوک و لرزش را داشته‌باشد، در شرایط دشوار به‌خوبی دوام می‌آورد. پس برای روانکاری هر نوع گیربکس‌ها، روغن مناسب را انتخاب کنید.

انواع روان کننده گیربکس صنعتی

امروزه انواع روغن‌های گیربکس اروپایی و چینی تولید می‌شود که هر کدام دارای ویژگی مخصوص به خود است. در موارد زیر با رایج‌ترین آنها آشنا می‌شوید:

روغن معدنی: این روغن قیمت مناسبی دارد و با ویژگی‌هایی مانند ضد سایش و ضدخوردگی تولید می‌شود. در بسیاری از صنایع از این روغن استفاده می‌کنند.

روغن سنتزی: این روغن دارای ویژگی‌هایی همچون پایداری در دمای بالا، ضد سایش و ضدخوردگی است. در ساخت آن از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود و براساس نوع گیربکس و شرایط محیطی، امکان ترکیب آن با روغن‌های پایه و افزودنی وجود دارد.

گریس: از دیگر روغن‌های رایج گیربکس، می‌توان به گریس اشاره کرد. این روغن دارای ویژگی‌هایی همچون ویسکوزیته بالا، مقاومت در برابر فشار و سایش است و بیشتر مواقع برای برای روغن‌کاری بخش‌هایی مانند دنده، بلبرینگ و شفت‌ها استفاده می‌شود.

بهترین روغن گیربکس صنعتی

از آنجا که برندهای مختلف در زمینه تولید روغن صنعتی فعالیت دارند، انتخاب بهترین گزینه کمی سخت به نظر می‌رسد. اما با در نظر گرفتن مشخصات گیربکس و تطابق آن با ویژگی‌های روغن راحت‌تر می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. برای مثال، گیربکس SEW یکی از معروف‌ترین گیربکس‌های آلمانی است که با روغن مخصوص به خود بهره وری می‌شود. یا مناسب‌ترین گیربکس صنعتی برای برندهای اروپایی دنده 220 و 320 و برای گیربکس‌های ایرانی، روغن دنده 140 است. در جدول زیر به معرفی محبوب‌ترین روغن‌های گیربکس می‌پردازیم:

برند

سنگین

متوسط

ESSO

SPARTAN EP 320

SPARTAN EP 220

BP

ENERGOL GR-XP 320

ENERGOL GR-XP 220

AGIP

BLASIA 320

BLASIA 220

IP

MELLANA OIL 320

MELLANA OIL 220

SHELL

OMALA 320

OMALA 220

SHELL TIVELA OIL SD 460

TIVELA OIL SD 320

بهران

بردبار 320 بردبار 220

بهران

بردبار 460

بردبار 320

بهران

بردبار 150

پارس NISSAN 320

NISSAN 220

نکات مهم در روغن‌کاری گیربکس

برای بهره مندی از روغن‌کاری باکیفیت و بدون مشکل به نکات زیر توجه داشته‌باشید:

تعویض روغن: این کار را به‌حالت دوره‌ای و منظم انجام دهید و روغن‌کاری طبق زمان مشخص شده موجب افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود.

بهره مندی از روغن باکیفیت: به سراغ روغن‌های شناخته شده و باکیفیت بروید تا به‌طور چشمگیری موجب افزایش طول عمر دستگاه شوید.

تنظیم روغن به‌صورت روزانه: انجام این کار مانع کاهش سطح روغن می‌شود و اثرات مفیدی روی پایدار و عمر مفید گیربکس می‌گذارد.

بهره مندی از فیلترهای روغن: این ابزار از آلودگی روغن جلوگیری می‌کند و موجب راندمان بهتر دستگاه می‌شود.

سخن پایانی

روغن‌کاری گیربکس صنعتی اقدامی مؤثر است. انجام دوره‌ای آن موجب افزایش طول عمر و کارایی بهتر دستگاه می‌شود. در این میان، باید رعایت نکات اصولی انتخاب روغن بسیار مهم است و هر چه کیفیت روغن بیشتر، کارایی گیربکس ارتقا می‌یابد و از هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌کاهد.