به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

تفاوت پمپ خانگی و پمپ صنعتی

شناخت تفاوت پمپ خانگی و پمپ صنعتی به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید دچار مشکل نشوید و بهترین پمپ را با توجه به نیازتان خریداری کنید؛ همچنین در هنگام استفاده نیز به دلیل شناخت کافی می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید. به طور کلی پمپ وسیله‌ای برای افزایش یا تقویت فشار آب است که در انواع صنعتی یا خانگی تولید و به بازار عرضه می‌شود، اینکه پمپ خانگی چیست، پمپ صنعتی به چه صورت است و تفاوت بین این دو در چه مواردی است را در بخش‌های بعدی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پمپ خانگی

همانطور که از نامش پیداست، این نوع پمپ مصرف خانگی داشته و در ساختمان‌های مسکونی به کار می‌رود. پمپ خانگی از نوع سانتریفیوژ یا گریز از مرکز بوده و با استفاده از جریان الکتریکی برق کار می‌کند. نام دیگر این پمپ، پمپ الکترو خانگی است که دلیل این نام گذاری، تغذیه کردن پمپ خانگی از جریان برق می‌باشد. تعدادی از پرکاربردترین و بهترین انواع پمپ خانگی که محبوبیت بیشتری در بازار دارند به شرح زیر می‌باشند:

  • بدون صدا
  • نیم اسب
  • یک اسب بخار بشقابی
  • جتی یک اسب بخار
  • یک اسب بخار دو پروانه
  • یک و نیم اسب بخار دو پروانه
  • دو اسب بخار

پمپ خانگی یک بخش ورودی و یک بخش خروجی دارد و پروانه این نوع پمپ، با مکش و پرتاب آب، کار می‌کند. در واقع این پروانه به وسیله موتور یا الکتروموتور چرخانده شده و آب را به بیرون پرتاب می‌کند. از پمپ خانگی معمولا در ساختمان‌ها یا آپارتمان‌های کوچک استفاده شده و در ساختمان‌های بزرگ‌تر نیاز به استفاده از بوستر پمپ‌های آبرسانی یا تعداد بیشتری پمپ خانگی خواهد بود. همان‌طور که پیش از این گفتیم، کاربرد اصلی پمپ خانگی این است که فشار آب را افزایش داده یا تقویت ‌کند. به این ترتیب مشکل کم فشار بودن جریان آب در آپارتمان‌ها یا سایر ساختمان‌های مسکونی برطرف می‌شود. این پمپ می‌تواند در مسیر انشعاب اصلی یا فرعی قرار گرفته و آب با فشار مناسب به مسیرهای مصرفی منازل هدایت ‌شود.

عواملی از قبیل تعداد طبقات ساختمان، تعداد واحدهایی که در هر طبقه قرار دارد، متراژ هر واحد مسکونی، تعداد شیرهای آب یک ساختمان و میزان مصرف آب ساختمان در انتخاب و خرید پمپ خانگی تاثیر دارد.

پمپ صنعتی

پمپ صنعتی با هدف افزایش و تقویت فشار آب نصب می‌شود؛ این نوع پمپ به دلیل قابلیت و کارایی بالا و ظرفیت زیاد، جزو پمپ‌های کاربردی به شمار رفته که در آتش‌نشانی هم برای تامین آب از آن استفاده می‌شود. همچنین گزینه خوبی برای استفاده در کارخانجات، زمین‌های کشاورزی، صنایع مختلف و غیره می‌باشد. پمپ صنعتی به دو مدل کلی پمپ دینامیکی و پمپ سانتریفیوژی تقسیم شده است؛ نحوه عملکرد پمپ دینامیکی به این صورت است که به سیال سرعت داده و به این ترتیب انرژی را منتقل می‌کند؛ در واقع این پمپ می‌تواند به صورت پیوسته انرژی را میان سیال‌ها انتقال دهد. پمپ سانتریفیوژی نسبت به پمپ دینامیکی کارکرد ساده‌تری داشته و به همین دلیل محبوبیت بیشتری در دنیا دارد؛ همچنین علی رغم محکم و مقاوم بودن، فرایند ساخت ارزان‌تری دارد. پمپ سانتریفیوژی فشار مایع را از سمت ورودی به سمت خروجی افزایش داده و موجب تغییر فشار مایع در تمام طول سیستم می‌گردد. این نوع پمپ انرژی مکانیکی را از موتور الکتریکی دریافت کرده و به مایع داخل پروانه انتقال می‌دهد و این انرژی در راستای تیغه‌های این پروانه جریان پیدا می‌کند.

کاربرد پمپ‌های صنعتی

  • صنایعی همچون حفاری نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفتی
  • سیستم‌های پنوماتیک
  • کارواش‌ها و سایر مشاغل صنعتی یا نیمه صنعتی
  • از پمپ صنعتی رفت و برگشتی در پمپاژ سبک روغن استفاده می‌شود.
  • پمپ صنعتی رفت و برگشتی دیگ‌های بخار را با میعانات گازی تامین می‌کند.

پمپ صنعتی انواع مختلف دیگری هم دارد که هر کدام کاربرد ویژه خود را دارند و شما برای شناخت آن‌ها باید با تفاوت پمپ خانگی و پمپ صنعتی به خوبی آشنا باشید.

تفاوت میان پمپ خانگی و پمپ صنعتی در یک نگاه

با شناخت پمپ صنعتی و پمپ خانگی و کاربرد هر یک می‌توانید متوجه شوید که کدام یک برای نیاز شما مناسب‌تر است، اما خوب است که تفاوت پمپ خانگی و پمپ صنعتی را نیز مورد بررسی قرار دهید تا با مقایسه کلی به طور کامل نسبت به این دو نوع پمپ آگاهی پیدا کنید.

  • پمپ صنعتی به طور گسترده در کارخانجات، زمین‌های کشاورزی و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که پمپ خانگی قابل استفاده در ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌هاست.
  • پمپ خانگی نسبت به پمپ صنعتی، اندازه و ابعاد کوچک‌تری دارد.
  • پمپ خانگی و پمپ صنعتی هر کدام بنا بر ابعاد و خصوصیاتی که دارند؛ استاندارد مخصوص به خود را داشته و نمی‌توان آنها را با یک استاندارد واحد در نظر گرفت.
  • پمپ‌ صنعتی ظرفیت بیشتری نسبت به پمپ‌های خانگی دارد؛ به همین دلیل کارایی و قابلیت پمپ‌های صنعتی نسبت به پمپ‌های خانگی بیشتر است.
  • به طور کلی پمپ صنعتی برای مقیاس‌های بزرگ طراحی شده و نمی‌توان از آن در ساختمان‌های کوچک استفاده کرد؛ از طرفی اندازه و ظرفیت پمپ‌های خانگی هم برای مقیاس‌های صنعتی مناسب نخواهد بود.

از آن جایی که کیفیت، برند تولید کننده و قیمت پمپ از عوامل بسیار مهم در انتخاب پمپ صنعتی یا خانگی است؛ پیشنهاد می‌کنیم برای خرید یک پمپ عالی، استاندارد و با کیفیت و اورجینال که عمر طولانی داشته باشد، تفاوت پمپ خانگی و پمپ صنعتی را مد نظر داشته باشید و به فروشگاه فرازین صنعت بروید تا از خرید خود مطمئن باشید.

اگر در زمینه خرید انواع پمپ خانگی یا صنعتی نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید.