به کمک احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید: 02136057761 و یا info@farazinsanat.ir

تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر چیست؟ هر دو ابزار عملکرد مشابهی دارند و در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند، اما باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا می‌شوید. هدف اجرایی این دو، تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت مکانیکی است و برای انتخاب هر کدام باید بدانید مزیت‌ها، محدودیت‌ها و کارکرد عملیاتی چگونه است. فروشگاه فرازین صنعت یکی از با سابقه‌ترین مجموعه‌ها در زمینه فروش انواع الکتروموتور و الکتروگیربکس و… است که خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد. این مجموعه با تضمین قیمت و کیفیت، رضایت مشتریان را کسب نموده و به فروش بالایی رسیده است. انواع محصولات را می‌توان در فرازین صنعت مشاهده کرد و انواع گیربکس اروپایی و چینی در دسترس است. پس با خیال راحت موتور مناسب شرایط خود را انتخاب کنید و از خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید.

فرق الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

الکتروموتور گیربکسی چیست؟

قبل از بررسی تفاوت موتور گیربکسی و اینورتر، خوب است با تعاریف هر کدام آشنا شوید. موتور اینورتر که با نام‌های دیگر موتور درایو فرکانس متغیر یا موتور درایو سرعت قابل تنظیم نیز شهرت دارد، دستگاهی الکترونیکی است. با استفاده از آن فرکانس ثابت و ورودی ولتاژ به یک فرکانس متغیر و خروجی ولتاژ تبدیل می‌شود. با حضور دستگاه‌های الکترونیکی در موتور، برق AC با فرکانس ثابت به برق AC با فرکانس متغیر تغییر می‌یابد و با تنظیم فرکانس و ولتاژ برق، سرعت و خروجی گشتاور موتور قابل کنترل است.
الکتروموتورهای گیربکسی با داشتن گیربکس، سرعت و گشتاور لازم را در محدوده مشخص شده حفظ می‌کند. از این موتور برای اهداف مختلف مانند افزایش گشتاور دورانی، کاهش سرعت خروجی و یا هر دو گزینه استفاده می‌شود. یکی از بهترین و معتبرترین گیربکس‌ها، گیربکس sew است که در شرایط سخت به خوبی دوام می‌آورد. همچنین بهترین عملکرد دارد و توسط یک کمپانی معتبر آلمانی طراحی شده است.

کاربردهای الکتروموتور گیربکسی

صنعت خودرو: الکتروموتور گیربکس دار برای سیستم‌های مختلف خودرو مانند صندلی برقی، سانروف، پنجره‌ها و برف پاک کن کاربرد دارد.
تجهیزات پزشکی: این ابزار مناسب تجهیزات پزشکی مانند تخت بیماران، سیستم تصویربرداری و ربات‌های جراحی است.
صنایع فضایی و دفاعی: از موتورهای گیربکس دار در بخش‌های مختلف دفاعی و فضایی استفاده می‌کنند و در محیط‌های کنترل فعال هواپیما، هدایت موشک و تانک‌ها وجود دارد.
انرژی‌های تجدید پذیر: این ابزار نقش مهم در حوزه انرژی تجدیدپذیر دارد و در توربین‌های بادی و سیستم‌های ردیابی خورشیدی استفاده می‌شود.
اتوماسیون صنعتی: موتورهای گیربکسی مناسب سیستم‌های مختلف اتوماسیون مانند ماشین بسته بندی، سیستم‌های کنترل مواد، خطوط مونتاژ و تسمه نقاله‌ها است.

اینورتر چیست؟

حال برای درک بهتر تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر، به تعریف اینورتر می‌پردازیم. اینورتر ابزاری کاربردی است که به کنترل و تنظیم سرعت و گشتاور موتور می‌پردازد و بر تغییر فرکانس و ولتاژ منبع تامین برق واقف است. موتورها دارای دوره‌های استاندارد همچون ۹۰۰.۱۴۰۰ و… هستند. با داشتن سطح ولتاژ استاندارد ۲۲۰ و ۳۸۰ ولت و فرکانس ۵۰ الی ۶۰ هرتز طراحی شده اند. اینورترها با تشخیص سطح ولتاژ و سطح فرکانس موتور کار می‌کند و در مسیر جریان برق موتور حضور دارد. به محض تغییر ولتاژ یا سطح فرکانس موتور به تنظیم آن می‌پردازد. عملکرد هر دو ابزار الکتروموتور گیربکسی و اینورتر مناسب است و به کمک آن به تنظیم سرعت موتورهای الکتریکی در بازه‌های مناسب دست می‌یابیم. اما مهم‌ترین تفاوتشان، طراحی سیستم مکانیکی گیربکس است. در حالی که اینورتر طراحی الکترونیکی دارد. تفاوت دیگر آن‌ها در توانایی تنظیم سرعت موتور در شرایط‌های مختلف است.

کاربرد موتورهای اینورتر

ماشین و دستگاه‌های صنعتی:
این موتور برای دستگاه‌های صنعتی مانند پمپ، نقاله، کمپرسور و فن‌ها استفاده می‌شود و قابلیت کنترل سرعت، گشتاور، شتاب و… را به عهده دارد.

خودروهای برقی:
یکی از مهم‌ترین کاربردهای موتورهای اینورتر، اجرای آن در خودروهای برقی است. این ابزار با تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متفاوت AC کار می‌کند و توانایی کنترل گشتاور و باز تولید انرژی را دارد.
رباتیک و اتوماسیون:
اینورترها برای سیستم‌های رباتیک و دستگاه‌های خودکار استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، اجرای آن‌ها بسیار افزایش یافته و موجب ارتقا سرعت و دقت بالایی شده است.
سیستم‌های HVAC:
استفاده از موتورهای اینورتر مناسب سیستم‌های HVAC نیز است و به کنترل سرعت کمک می‌کند. همچنین موجب دمای بهتر و کنترل رطوبت می‌شود.
ماشین‌های کشاورزی:
موتورهای اینورتر مناسب تجهیزات کشاورزی مانند سیستم بذرپاشی، میکسر، پمپ آبیاری و… است.
همانطور که متوجه کاربرهای مشابه الکتروموتور گیربکسی و اینورتر شدید، می‌توان به کاربردهای تفاوت آن‌ها نیز پی برد و تفاوت‌های بین آن دو را در نظر گرفت.

نتیجه گیری
با بررسی جنبه‌های مختلف، تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر برملا می‌شود. این دو کاربرد زیادی در صنایع دارند و در کنار وظیفه یکسان، تفاوت آن‌ها کاملاً قابل لمس است. با درک تفاوت‌ها، راحت‌تر می‌توان ابزار مناسب را انتخاب کرد و به جنبه‌های مختلف هر کدام پی برد.